Willa Triste – Patrick Modiano

willaTrochę czasu zajęło mi napisanie tej recenzji, a to dlatego, że nie jestem do końca pewna, co sądzę o książce Patricka Modiano. Minęły dopiero trzy miesiące odkąd ją przeczytałam, a jednak prawie całkowicie o niej zapomniałam. Tak jakby przeczytanie jej – lub nie przeczytanie – nie miało zupełnie znaczenia.


Laureat literackiej nagrody Nobla w roku 2014 dopiero od niedawna zaczął być rozpoznawany poza ojczyzną. Od dawna doceniany przez Francuzów, przez resztę świata odkryty właśnie dzięki zdobytej nagrodzie. Historia jego życia jest dość osobliwa i co nieco możecie o niej przeczytać w tym artykule

patrick modiano

Patrick Modiano

Sama powieść jest dość krótka, ale nie należy do tych, które czyta się jednym tchem. Osiemnastoletni Viktor spędza wakacje w małej francuskiej wiosce przy granicy ze Szwajcarią. Poznaje nad jeziorem trochę starszą od siebie Yvonne , którą już od samego początku jest zafascynowany. Powoli dowiaduje się o niej coraz więcej, szczególnie, że zamieszkują w jednym apartamencie i spędzają ze sobą praktycznie każdą chwilę. W historii pojawia się także Meinthe. Razem tworzą swoisty trójkąt towarzyski. Akcja toczy się tam bardzo wolno, wręcz ma się wrażenie, że klimat lata, gorąca i lenistwa roztacza się dookoła. A jednak coś się tam ciagle dzieje. Yvonne marzy o karierze aktorki.  Co do Meintha to cierpi on na złamane serce. Viktor, w obawie przed oskarżeniem o tchórzostwo, podaje się za hrabiego. Czyli normalne problemy śmietanki ludzi z wyższych sfer (lub aspirujących do bycia takimi) w XX wieku.

To, co do tej pory napisałam nie świadczy bynajmniej o walorach tej powieści. Jednak nie mogę powiedzieć, że jest po prostu zła. Autor dość dobrze oddje ulotny charakter młodzieńczych wakacyjnych znajomości, które – póki trwają – wydają się być najcenniejszymi chwilami w życiu. Jednak tak szybko jak się zaczynają, równie szybko się kończą. Ta opowieść to wspomnienia bohatera, westchnienia za przeszłością, melancholia. Niestety, mimo, że zazwyczaj czytając noblistów daleko mi do nudy (Lessing, Llosa, Coetzee to moi ulubieni autorzy) nie wzdycham wspominając czytanie tej książki i nie bardzo mam ochotę sięgnąć po inne dzieła tego autora.

Aha, zapomniałabym dodać, że – owszem – jest to jedna z tych książek, które kupiłam dla okładki. Jest ona prosta i piękna.

A co Wy sądzicie o książkach noblistów? Nudne? A może po prostu do pewnej literatury trzeba dojrzeć? Kto jest waszym ulubionym noblistą literackim?

Ocena: 6/10


Informacje o książce

Tytuł:                        Willa Triste
Autor:                       Patrick Modiano
Wydawnictwo:      Znak
Data wydania:       26 listopada 2014
ISBN:                        9788324032693
Liczba stron:          240

2 thoughts on “Willa Triste – Patrick Modiano

  1. Maya Zann pisze:

    Sama kiedyś wypożyczyłam z biblioteki, ale nie przeczytałam, leżała i leżała, aż się przetrzymała. W każdym razie, mam ją na liście „do przeczytania”.

    Polubienie

Skomentuj

